En dag på Hägnan

Vi åkte till Luleå i morse & först drog vi till Storheden & kollade lite affärer. Sen drog vi vidare till Hägnan, ni har väl hört talas om det antar jag? :) Hägnan är ett kulturhistoriskt friluftsmuseum, ett levande "förr i tiden". & jag tror jag tog kort på hela stället eftersom att jag är galet intresserad av historia & allt som har att göra med förr i tiden. Jag & Mattias har bestämt oss för att åka på mini-semester till Umeå i slutet av sommaren & besöka Gammlia, som också är ett levande "förr i tiden", jag har varit där förut när jag var mindre, men ett återbesök skulle vara minst lika kul faktiskt ! :) Iaf, efter vi hade varit en heldag på Hägnan så åkte vi förbi morfar & Gun-Britt som bor i Luleå & hälsade på. Där blev vi bjudna på middag & fika innan vi drog hemåt. Fast det blev ett kort stopp på Lagerhaus också där jag handlade lite småtjaffs till köket! :)

Nåväl, här kommer bilder från den här super-härliga dagen tillsammans med mamma, syrran & Alvina :)

Min lilltös med brillorna ! :)


En mini-show där dom fightades.


Ett mycket gammalt hus som ni ser & ett sånt här hus vill jag bo i!! :)
Ett drömhus!


Det här var det största & finaste rummet i huset & det här
rummet användes bara vid fina tillfällen så som juletid,
besök av prästen & bröllop. Konstigt eftersom att de övriga
rummen var sjukt små. Men då pratar vi ju 1600 & 1700-talet.



Min älskade mamma, i bagarstugan :)




Fikapaus! :)






Det här ska då föreställa skomakarn & vi blev rätt så skrajja
när vi såg den, haha nog hoppade vi till en aning.




Det var en dag på Hägnan, en bra dag!


Jag avslutar med en bild på mina finisar, som togs för någon timma sedan när vi grillade & åt gott här hos mamma :)



Nu ska jag sova, imorgon är det jobb på Hanséns som gäller! Peace out.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0